Czy drzemie w tobie puzzle-ninja?

Każdy z nas zna ekscytujące puzzle, do których potrzeba tylko ołówka i kartki papieru. Najlepsze – rzecz jasna – pochodzą z Japonii. W końcu, kto nie zna sudoku? Jednakże w Kraju Kwitnącej Wiśni jest tego znacznie więcej. W ramach gimnastyki umysłu, który – mamy nadzieję – odpoczął wam w okresie świątecznym, proponujemy zabawę – nawet dla całej rodziny.

W roku 2004 nauczyciel matematyki – Tetsuya Miyamoto – chciał stworzyć interesujące zagadki arytmetyczne dla swoich 8-letnich uczniów. W ten sposób powstał KenKen, który oprócz hitu w Japonii, bardzo chętnie był drukowany w gazetach w Europie, zwłaszcza w Wielkiej Brytanii. Jednakże w wersjach papierowych matematyczne symbole były zapisywane w siatce, co powodowało, że większość łamigłówek była po prostu zbyt prosta.

Poniżej znajdziecie przykłady preferowane przez samego Miyamoto, gdzie celowo pominięte są symbole, przez co cała zabawa stanowi większe wyzwanie i satysfakcję z rozwiązania.

Zasady. Wypełnij siatkę cyframi od 1 do tylu, ile jest rzędów – w poniższych przykładach macie 6 i 4, a więc 1, 2, 3,4, 5 i 6 oraz 1, 2, 3 i 4. Każdy numer może pojawić się tylko raz w kolumnie i rzędzie. Siatka podzielona jest na tzw. klatki, oddzielone grubszą linią. Znajdziecie ich górnych rogach liczbę, która jest wynikiem działań matematycznych – dodawania lub odejmowania lub dzielenia lub mnożenia cyfr zawartych w klatce. W danej klatce jest tylko użyte jedno działanie arytmetyczne – nie mamy tutaj mnożenia i dodawania (jeśli np. klatka stanowi 3 lub więcej pól). W wersjach uproszczonych podany jest znak +, -, : lub x, mówiący jakim działaniem mamy się posłużyć w danej klatce. Cyfry mogą być zamieniane miejscami, tj. kiedy mamy klatkę z wynikiem odejmowania 3, to poprawnym rozwiązaniem jest wpisanie cyfr 4 i 1 lub 1 i 4.

To co, sprawdzicie jakimi jesteście ninjami puzzli? 🙂 Poniżej macie 2 utrudnione przykłady, 2 uproszczone i jeden mocno zaawansowany – chociaż są na nim naniesione symbole arytmetyczne, to siatka składa się z 9 rzędów (zatem używamy cyfr od 1 do 9 w każdej linii i kolumnie). Pod grafikami macie pliki PDF, które możecie sobie wydrukować oraz plik PDF z odpowiedziami.

Udanej zabawy!

kenken 1 6x6 72dpi

kenken 1 4x4 72dpi

kenken 9x9 72dpi

POBIERZ PDF: KenKen – plansze do rozwiązania

POBIERZ PDF: KenKen – rozwiązania

Podziel się:
Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on whatsapp
WhatsApp
Share on telegram
Telegram
Share on email
Email
TAGI:
Alan O. Grinde

Alan O. Grinde

Animator i manager kultury. Koordynator projektów w ORION Organizacja Społeczna. Grafik, web designer, lektor, specjalista od audio masteringu.
CZY DLA CIEBIE RÓWNIEŻ JEST
WAŻNE TO O CZYM CZYTASZ?

Nigdy nie było ważniejszego czasu, aby edukować społecznie

ORION Organizacja Społeczna tworzy Publikacje dla osób, które cenią wiedzę opartą na dowodach i sprawdzonych źródłach. Naszym celem jest budowanie świadomego społeczeństwa, dlatego nasze materiały zawsze będą z darmowym dostępem. Jeśli możesz wesprzyj nas dzisiaj, przekazując darowiznę, którą możesz odliczyć od podatku oraz udostępniaj nasze Publikacje swoim przyjaciołom.

Numer konta (Nest Bank)

92 2530 0008 2041 1071 3655 0001

Skip to content