Film “The Hunger Games” – opowieść o młodzieży osadzonej w post-apokaliptycznym konkursie na przetrwanie – wszedł do kin 23 marca i oferuje “idealną opowieść odnośnie leków naszych czasów” dotyczących wstrząsów finansowych oraz ponurego rynku pracy, twierdzą krytycy kultury z Uniwersytetu Baylor. Film oparty na bestsellerowej trylogii science fiction “pozwala czytelnikom i widzom świadomie lub podświadomie zmagać się z niektórymi z największych naszych problemów, takich jak kapitalistyczny wyścig szczurów, w którym aby nie głodować musisz wyrolować swoich przeciwników”, mówi Greg Garrett, doktor anglistyki w Collegu Sztuki i Nauki przy Uniwersytecie Baylor, autor książek “One Fine Potion: The Literary Magic of Harry Potter” oraz “The Gospel According to Hollywood”.
Garrett zauważą, że autorka Suzanne Collins mówi, iż koncept na serię tych książek przyszedł podczas sufrowania po kanałach, na których pojawiały się obrazy wojny z Iraku pomieszane z programami typu reality-show przedstawianymi w amerykańskiej telewizji. Napisana w pierwszej osobie, trylogia ta opowieść o szesnastoletniej dziewczynie o imieniu Katniss, która żyje w futurystycznym świecie, gdzie kiedyś istniały kraje Ameryki Północnej. Kapitol posiada absolutną władzę nad reszta narodu, a samo The Hunger Games jest corocznym wydarzeniem, w którym jeden chłopiec i jedna dziewczyna w wieku 12 do 18 lat z każdego spośród 12 okręgów jest wybierana poprzez losowanie, aby wziąć udział w prezentowanej w telewizji bitwie, w której może przeżyć tylko jedna osoba.
“W ramach kulturowej krytyki, zadajemy pytanie jakie potrzeby są zaspokajane przez kulturę popularną – a zwłaszcza przez najlepiej sprzedające się książki oraz najbardziej kasowe filmy. Uważam, że takie odniesienie się do igrzysk, zaadresowane jest do ludzi żyjących w lęku wywołanym przez największą recesję w historii, a także słabej kondycji rynku pracy, który zawsze gwarantował, że życie Amerykanów było takie jakie oczekiwali – praca po studiach, pewna doza bezpieczeństwa materialnego, możliwie własny dom. To wszystko zaczyna padać dużo dalej, poza zasięgiem większości z Amerykanów”, mówi Garrett.
“Wielu z głównej grupy odbiorców książki może mieć starsze rodzeństwo, które zmuszone było powrócić do rodzinnych domów, tak więc mogą być świadomi, że ich przyszłość i perspektywy nie rysują się w różowych kolorach”, kontynuuje doktor. “Żyjemy także w politycznym klimacie, w którym niektóre z głośnych koncepcji mówią o samowystarczalności oraz osiągnięciach indywidualnych niż o budowaniu dobra wspólnego”.
Garrett twierdzi, że ta idea nie jest nowa, przywołując film i książke science fiction “Uciekinier” (“The Running Man”) oraz japońską powieść oraz jej ekranizację “Battle Royale”.
“The Hunger Games” zawierają “jakąś ukrytą krytykę stanu politycznego, chociaż może nie w takim stopniu jak w ‘Battle Royale’, gdzie japońskie dzieci zmuszone są do walczenia między sobą, aby żyć w zgodzie z wartościami i władzą, zatem robią wszystko co karze im rząd – nawet wprowadzając własne dzieci w ten system uczą je, że muszą walczyć lub zginą. Jednakże ‘The Hunger Games’ są świadome problemu wojny i zmagań z jej skutkami w stosunku do kultury, a także jaki rodzaj kultury może obejmować rodzaj zabójczej rozrywki”, zakończył Garrett.
Jeszcze na koniec słowo o samym Uniwersytecie Baylor – jest to prywatny uniwersytet chrześcijański, określany jako instytucja badawcza, charakteryzująca się “wysoką działalnością badawczą”, dzięki Carnegie Foundation for the Advancement of Teaching. Uniwersytet zapewnia aktywność społeczną dla kampusu goszczącego 15,000 studentów, wymieszaną interdyscyplinarnie. Znany jest również na edukacyjnej arenie międzynarodowej z reputacji odnośnie wysokiego poziomu edukacji, zaangażowania wykładowców w uczenie oraz organizację stypendiów. Dzięki prawom miejskim nadanym w 1845 roku przez Texas, dzięki staraniom baptystów, Baylor jest najstarszym działającym uniwersytetem w Texasie. Mieszczący się w Waco, Baylor gości studentów ze wszystkich 50 stanów, a także z 80 krajów.