XIII Wrocław Industrial Festiwal

Pamiętam jak pojawiłem się na II edycji wrocławskiego festiwalu muzyki industrialnej – magia miejsca, powietrze nasączone eksperymentalnym dźwiękiem, odbiorcy muzyki wśród których człowiek czuje się komfortowo. Nie byłem wówczas świadom, że determinacja i pomysłowość organizatorów rozwinie tę imprezę na taką skalę, aczkolwiek gdzieś w tle trzymałem kciuki za kontynuację pomysłu. Teraz, według mojej opinii, jest to najważniejszy punkt w kalendarzu fanów muzyki awangardowej, eksperymentalnej, nietypowej w Polsce. W 2003 roku, chociaż z niecierpliwością czekałem na występ Schloss Tegal, to najbardziej utkwiły mi w głowie koncerty naszych przedstawicieli – Jude i Job Karma. Na najbliższej edycji Sala Gotycka przy Purkyniego 1 wypełni się ponownie dźwiękami wspomnianych dwóch projektów oraz szeregiem wielu innych. Jeśli nie jesteście pewni jeszcze jakie dźwięki wywiercą wam dziurę w mózgu już w pierwszym tygodniu listopada, to zapraszam na krótką rozmowę z organizatorem festiwalu i jednocześnie artystą związanym z Job Karma. Przed państwem Maciej Frett.

XIII edycja Wroclaw Industrial Festival zbliża się dużymi krokami. Wszystko już dopięte na ostatni guzik? Z pewnością dołożyliście wszelkich starań, aby 13-tka nie okazała się pechowa 🙂

Nad każdą edycją pracujemy prawie 12 miesięcy, a nawet dłużej, bo gdy goście już wyjeżdżają do domów, dla nas zaczyna się najmniej wdzięczna część pracy czyli rozliczenia, sprawozdania etc. Taki okres wystarcza żeby przegotować wszystko w perfekcyjnie, przez te 13 lat czegoś się już nauczyliśmy.

Jak wg Ciebie zmienił się festiwal przez lata? Pierwszy raz miałem okazje gościć na II edycji. Jak z perspektywy czasu spoglądasz na tę imprezę 10 lat (i więcej) wstecz?

Ostatnio podczas wprowadzania archiwalnych materiałów np galerii zdjęć, zdałem sobie sprawę jak dużo czasu minęło i jak wiele się zmieniło, wielu ludzi, zespołów odeszło, pojawiło się na ich miejsce wielu nowych. Sam festiwal na pewno z roku na rok jest coraz bardziej profesjonalny, a sam program, mam nadzieję, zadowala jak najszerszą grupę fanów takich brzmień.

Jedna z niepodważalnych atrakcji całego festiwalu będzie występ Lustmord. Trudno było porozumieć się z Brianem Williamsem? W ramach festiwalu będzie również wykład/rozmowa z artystą na temat muzyki filmowej, zgadza się?

Próby sprowadzenia LUSTMORD na WIF trwały od kilku lat, w końcu się udało. Oprócz koncerty, który obejrzymy w sobotnią noc, Brian Willaims spotka się z gośćmi festiwalu po projekcji filmu ?Zoetrope? do którego stworzył muzykę, będzie można zadać mu pytanie dotyczące nagrania muzyki filmowej, oraz jakiekolwiek inne związane oczywiście z jego bogatą twórczością.

Ostatnie lata festiwalu raczyly nas gwiazdami i legendami dużego formatu, tak będzie i tym razem. Sciagacie Legendary Pink Dots – parę slow komentarza? Dlaczego akurat ten kierunek?

Nie zamykamy się tylko w nurcie industrialnym, co roku staramy się zaprosić chociaż jedną gwiazdę spoza gatunku, jednakże taką która cieszy się poważaniem wśród fanów WIF, tak było w przypadku np. Tuxedomoon czy Wire, tak jest w tym roku tez z LPD. Oprócz tego tradycyjnie zapraszamy bands z okolic cold wave/post punk, gdyż muzyka industrialna w samych początkach była dosyć blisko związana z tą estetyką (choćby właśnie poprzez wspólne koncerty) w tym roku zaproponujemy rewelacje z Paryża-grupę FRUSTRATION wktórej brzmieniu można doszukać się echa Warsav, Wire, The Fall czy Kiling Joke.

Po latach również na festiwalu wystąpi Job Karma. Co nowego u Was? Jak rozumiem będzie to promocja m.in. płyty “Society Suicide”? Co możesz o niej powiedzieć? Czego spodziewać się po Waszym występie?

To będzie specjalny i niepowtarzalny koncert na otwarcie festiwalu, gdyż wystąpią z nami na scenie prawie wszyscy goście, którzy brali udział w nagraniu płyty a więc: Anna Nacher i Marek Styczyński z Karpat Magicznych, Matt Howden z SIEBEN, Monika Kubacka z Eva i Anna Frett.

wif014

Jak zareklamowałbyś festiwal ludziom, którzy jeszcze nie mieli okazji być na żadnej z edycji? Są w ogóle jeszcze dostępne bilety?

Jesteś otwarty na muzykę-wpadaj, takiego festiwalu na pewno jeszcze nie widziałeś, a tłumy gości z zagranicy potwierdzają jego unikatowość w skali Europy (a może i świata? ;))

Dziękuje Maciek za Twój czas. Jeśli chcesz dodać coś na koniec – proszę bardzo 🙂

Dziękuję również i zapraszam serdecznie do Wrocławia, wszelkie szczegóły dotyczące WIF (a także jego historia i inne festiwale organizowane przez nasze stowarzyszenie Industrial Art) znajdziecie na www.industrialart.eu.

Wesprzyj nasze działania w zakresie przeciwdziałania zanieczyszczeniu hałasem. Podaruj 1,5% podatku.

Wypełnij PIT przez internet i przekaż 1,5% podatku
blank

Alan Grinde

Społecznik od ponad 30 lat. Założyciel fundacji ORION Organizacja Społeczna oraz Fundacji Techya. Edukator z zakresu hałasu, praw człowieka, przemocy i zdrowia publicznego. Specjalista w zakresie nowych technologii, sztucznej inteligencji oraz projektowania graficznego. Inicjator kampanii "Niewidzialna ręka przemocy" oraz "Wiele hałasu o hałas".
blank
ORION Organizacja Społeczna
Instytut Ekologii Akustycznej
ul. Hoża 86 lok. 410
00-682 Warszawa
Email: instytut@yahoo.com
KRS: 0000499971
NIP: 7123285593
REGON: 061657570
Konto. Nest Bank:
92 2530 0008 2041 1071 3655 0001
Wszystkie treści publikowane w serwisie są udostępniane na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych 4.0 Polska (CC BY-NC-ND 4.0 PL), o ile nie jest to stwierdzone inaczej.