Obraz Leonarda da Vinci, który przez stulecia był uznany za zaginiony, został odnaleziony a jego autentyczność potwierdzona, przez wybitnych amerykańskich i europejskich uczonych. Po raz pierwszy publicznie można go było zobaczyć 9 listopada 2011 roku w londyńskiej Galerii Narodowej, w ramach wystawy “Leonardo da Vinci – malarz na dworze mediolańskim”. Obraz zatytułowany “Salvator Mundi” (“Zbawca Świata”), przedstawia Chrystusa, z uniesioną do błogosławieństwa prawą ręką. W drugiej trzyma szklaną kulę, będąca symbolem świata. Chrystus ubrany jest w tradycyjnie przypisywane mu szaty w barwach czerwonej i błękitnej. “Zbawiciel Świata” to obraz olejny, namalowany na desce o wymiarach ok. 60 na 40 cm.
Dzieło powstało w 1512 roku na zamówienie króla Francji Ludwika XII. W posiadaniu Anglików znajdowało się przez 400 lat. Należało do Stuartów – Karola I i jego syna Karola II. W 1958 roku trafiło na aukcję Sotheby’s i zostało sprzedane jako autorstwa Giovanniego Antonio Boltraffio za jedyne 45 funtów.
Przez długi czas uważano, że obraz jest kopią pracy namalowanej przez Giovanniego Boltraffio, jednego z uczniów Leonarda. Podczas prac przygotowawczych do uruchomienia monograficznej wystawy prac Leonarda w National Portrait Gallery w Londynie organizatorzy zwrócili się do czterech włoskich specjalistów od malarstwa Leonarda da Vinci o ekspertyzę dotyczącą autorstwa pracy. Po odrestaurowaniu, usunięciu przeróbek i oczyszczeniu obrazu w lipcu 2011 roku ogłoszono, że obraz bezsprzecznie jest autorstwa Leonarda da Vinci, co spowodowało wzrost jego wartości do 120 milionów funtów.
Obraz należy do konsorcjum, w skład którego wchodzi Robert Simon, który jest specjalistą od Starych Mistrzów i jest właścicielem galerii sztuki w Nowym Jorku.
Jedyne nieścisłości, które poróżniają naukowców to okres powstania dzieła. Niektórzy uważają, że Leonardo namalował obraz podczas swego pobytu w Mediolanie około 1490 roku, równolegle do ukończenia innego wielkiego swego dzieła “Ostatnia Wieczerza”. Inni eksperci są skłonni datować “Zbawiciela Świata” nieco później, około 1500 roku, kiedy malarz przebywał we Florencji, tym razem jako dzieło powstałe równocześnie z “Mona Lizą”.
Simon po zakupie dzieła, sprowadził je do Metropolitan Museum of Art, przeszło 3 lata temu, gdzie zostało przebadane przez wielu konserwatorów i kustoszy. Jeden z nich wspomina – “(…) dzieło było zapomniane przez wieki, kiedy pojawiło się na aukcji Simon zaryzykował i nabył obraz. “Zbawca Świata” pokryty był grubą warstwą dodatkowej farby, przez co wyglądał na kopię. Dzieło było ciemne, zniszczone i ponure. Widoczne były na nim próby czyszczenia przez ludzi, którzy prawdopodobnie się na tym nie znali. Po od restaurowaniu i pokryciu go sztuczną żywicą, obraz ukazał się jako oryginał i już nikt nie wątpił w autorstwo Leonarda”.