Klasyczna sztuka i okładki czasopism – co z tego może wyjść?

Dwudziestodziewięcioletni artysta z Filipin – Eisen Bernardo – w dosłowny sposób łączy sztukę klasyczną z nowoczesną. W swoim projekcie “Mag + Art”, który płynnie scala okładki współczesnych magazynów z klasycznymi portretami, znajdziemy “przeróbki” dzieł artystów jak Picasso, Botticelli, Boucher czy van Gogh.

Rezultatem są dziwnie urokliwe zestawy obrazów, które pomimo że historycznie są oddzielone całymi wiekami, to dzielą niesamowicie podobną estetykę.

“Czułem w sobie, że okładki magazynów, jak i inne formy sztuki współczesnej, były inspirowane bezpośrednio lub pośrednio przez klasyczne obrazy”, mówi w wywiadzie dla magazynu Mic sam Bernardo. “Można łatwo zaobserwować podobieństwa oraz nawiązania. Udało się znaleźć sposób, aby porównać i przeciwstawić jednocześnie ze sobą estetykę klasyczną i współczesną. Tym bardziej jest to wartościowe w czasach, w których mówi się, że drukowane media są martwe. Jest to jeden ze sposobów, aby generacji internetowej zaoferować również drukowane media. Można to traktować jako mój hołd do czasopism – jako miejsce ludzkiej ekspresji artystycznej, a także wehikułu pop-kultury”.

Bernardo chce pokazać jak pojęcia sztuki i piękna z jednej strony zmieniały się przez wieki, a z drugiej pewne tematy i zagadnienia pozostały w stanie nienaruszonym. “Czy nadal postrzegamy nagą kobietę jako obiekt sztuki i piękna?” – pyta artysta. “Czy celebrytów i modelki na okładkach magazynów można uznać za muzy nowoczesnych mistrzów? Czy sam układ okładki, zdjęcie główne, typografia może być rozpatrywana jako sztuka w ogóle – na tym samym poziomie jak malarstwo czy rzeźba”?.

Bernardo przyznał, że obecny projekt ewoluował z jego poprzednich, podobnych prac, gdzie łączył portrety z okładkami z filipińskiego wydania magazynu dla mężczyzn FHM, które przedstawiały głównie modelki w bikini lub bieliźnie. Wkomponowywał on je w ich historyczne odpowiedniki na płótnie.

“Wiele osób powie, że jest to parodia obecnej kultury, że to co czci społeczeństwo to sławne postacie”, kontynuuje Bernardo. “Niektóre osoby twierdzą też, że jest to praca na temat feminizmu, a także uprzedmiotowienia kobiety w sztuce i mediach. Faktycznie dla niektórych nie jest to w ogóle sztuka, a raczej memy z internetu. Zdaje sobie sprawę, że część z osób nienawidzi mojego projektu ‘Mag + Art’, twierdząc, że to nic więcej jak skopiowanie czyichś prac i złożenie ich razem w programie komputerowym”.

“Większość z tych prac ma być śmiesznych, sarkastycznych i ironicznych w swoim wyrazie – jako wizualny kalambur. Większość odbiorców w internecie czuje zarówno zdumienie, jak i fascynację” – tłumaczy dalej autor. “Niektórzy nienawidzą tego co robię i kwestionują moją osobę jako artystę. Jestem zadowolony, że to czym się zajmuję powoduje dyskusje na tematy jak definicja sztuki, artysty, oryginalności i inne”.

Bernardo przyznaje, że pojawiły się pierwsze zastrzeżenia co do praw autorskich w momencie kiedy przygotowywano się do wystawienia jego prac w fizycznej formie w galeriach. Na razie jedynymi miejscami, poza internetem, gdzie można zobaczyć “Mag + Art” są filipińskie centra sztuki. Z tego między innymi powodu jest on głównie rozpoznawalny dzięki globalnej sieci.

Poniżej znajduje się kilka przykładów jego prac. Więcej znajdziecie na oficjalnym profilu na Tumblr.

blank
“THE NIGHT THE UNSINKABLE SHIP SANK.” Kate Winslet, Vanity Fair Italia December 2008 + “Blonde Odalisque” Francois Boucher

blank
ALICIA MEETS JOSE MARIA.” Alicia Martinez & Jose Maria Manzanares, Vanity Fair Spain November 2012 + “Nausicaa” William McGregor Paxton

blank
“PORTRAIT OF MRS. DON GUMMER.” Meryl Streep, The Hollywood Reporter Magazine Russia January 2014 + “Portrait of Mrs. John White Alexander” by John White Alexander

blank
“BLACK IS THE WARMEST COLOR.” Ad?le Exarchopoulos, Esquire Greece January 2014 + “My wife, Pauline Miller” by Herbert James Gunn

blank
“KATHERINE.” Katherine Heigl, Harper’s Bazaar Ukraine August 2010 + “Rita Granadina” by George Owen Wynne Apperley

blank
“SWEET ESCAPE.” Gwen Stefani, InStyle Magazine November 2011 + “Dolce Far Niente” by John William Godward

blank
“UNLIKE YOU, I HAD IT EASY, YOU’RE DARK BLUE”Gwen Stefani, InStyle Magazine April 2010 + “The Letter” by Auguste Toulmouche

Źródło: Mic Magazine Grafika: Eisen Bernardo / Tumblr

Wesprzyj nasze działania w zakresie przeciwdziałania zanieczyszczeniu hałasem. Podaruj 1,5% podatku.

Wypełnij PIT przez internet i przekaż 1,5% podatku
blank

Alan Grinde

Społecznik od ponad 30 lat. Założyciel fundacji ORION Organizacja Społeczna oraz Fundacji Techya. Edukator z zakresu hałasu, praw człowieka, przemocy i zdrowia publicznego. Specjalista w zakresie nowych technologii, sztucznej inteligencji oraz projektowania graficznego. Inicjator kampanii "Niewidzialna ręka przemocy" oraz "Wiele hałasu o hałas".
blank
ORION Organizacja Społeczna
Instytut Ekologii Akustycznej
ul. Hoża 86 lok. 410
00-682 Warszawa
Email: instytut@yahoo.com
KRS: 0000499971
NIP: 7123285593
REGON: 061657570
Konto. Nest Bank:
92 2530 0008 2041 1071 3655 0001
Wszystkie treści publikowane w serwisie są udostępniane na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych 4.0 Polska (CC BY-NC-ND 4.0 PL), o ile nie jest to stwierdzone inaczej.