Marcus Fischer – Collected Dust

Co można powiedzieć o najnowszym przedsięwzięciu konceptualnego artysty Marcusa Fishera, to fakt, że jest ona bardzo intrygująca. Siedem kompozycji zebranych na “Collect Dust” zostało zaczerpniętych z zasobów rocznej działalności, podczas której pracujący w Portland artysta zakończył swój projekt trwający od stycznia 2009 do stycznia 2010 roku. Na skład tego projektu oprócz obowiązkowej muzyki wchodzą zdjęcia, field recording, ilustracje, a także inne graficzne opracowania. Całość dokumentacji, jak i ewolucja projektu udostępniona jest na blogu nazwanym Dust Breeding.

Osoba zarządzająca Tench – M. Ostermeier – wybrał siedem utworów z całej twórczości artysty, wyprodukowanej w ciągu jednego roku, które Fisher ponownie opracował technicznie, aby mogły być przedstawione formalnie na wydawnictwie płytowym. Pomimo, że Fisher jest poważnym człowiekiem i poważnie traktuje swoje dokonania, to oczywiście również człowiekiem o dużym poczuciu humoru, co widać w ironicznie nastrojonych tytułach.

Kolekcję powściągliwych, bardzo delikatnych, wręcz można rzec usypiających buczeń, które poplamione są mikrodźwiękami, co jak zakładam jest zapisem sonicznym obiektów z “prawdziwego” świata – aczkolwiek przez ich niejednoznaczność nie jestem w stanie określić co jest ich źródłem. Blask ambientu zostaje nadany dopiero z “Nearly There”, który rozwija się tak niespiesznie, że mam wrażenie iż to statyczna kompozycja, z której powoli wycieka muzyczny ładunek. Powolne rozwijanie tej muzycznej koncepcji kojarzy mi się z kompozycjami Brian Eno z “Music For Airports”. Są to chwile, w których trudno nie docenić artystycznej pełni Fishera, który z łatwością ogarnia te unikalne miktrostruktury muzyczne.

W każdej części materiału, miękkie iluminacje dźwięku, cieniście używana gitara, a także syntetyczne tekstury, jak i ambientowe wiry powodują, że dryfujemy przez pogodny nastrój, mający nawet potencjał wprowadzenia słuchacza w spokojny, medytacyjny stan. Najpełniejszym znakiem materiału i całego stylu na nim zawartego jest “Halfway To Six”, w którym krople farby, których używa odzwierciedlane są w lekkich plumkaniach, brzdąkaniu na gitarze przez około trzynaście pełnych błogości i odprężenia minut.

Skupiam się oczywiście na teksturach dźwięku, jak i samym ich aranżowaniu, niż na samej produkcji, o której należy powiedzieć, że krystalizuje ambientowe pejzaże w dość dynamiczny sposób. W niektórych przypadkach jak zamykający “Sixteen Shapes”, Fisher rozdziera dźwięki i pozostawia czysty przekaz muzyczny, co ponownie wymusza na słuchaczu większą uwagę co do samej transmisji dźwięku.

Fisher już niejednokrotnie zapracował na wyróżnienia, jak chociażby z albumem “Monocoastal” wydanym dla 12k Label – “Collected Dust” buduje w dalszym ciągu reputację artysty jako rzeźbiarza dźwięku o wyjątkowej wrażliwości.

Wesprzyj nasze działania w zakresie przeciwdziałania zanieczyszczeniu hałasem. Podaruj 1,5% podatku.

Wypełnij PIT przez internet i przekaż 1,5% podatku
blank

Alan Grinde

Społecznik od ponad 30 lat. Założyciel fundacji ORION Organizacja Społeczna oraz Fundacji Techya. Edukator z zakresu hałasu, praw człowieka, przemocy i zdrowia publicznego. Specjalista w zakresie nowych technologii, sztucznej inteligencji oraz projektowania graficznego. Inicjator kampanii "Niewidzialna ręka przemocy" oraz "Wiele hałasu o hałas".
blank
ORION Organizacja Społeczna
Instytut Ekologii Akustycznej
ul. Hoża 86 lok. 410
00-682 Warszawa
Email: instytut@yahoo.com
KRS: 0000499971
NIP: 7123285593
REGON: 061657570
Konto. Nest Bank:
92 2530 0008 2041 1071 3655 0001
Wszystkie treści publikowane w serwisie są udostępniane na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych 4.0 Polska (CC BY-NC-ND 4.0 PL), o ile nie jest to stwierdzone inaczej.