Dźwięk definiuje krajobraz natury, a także miasta. To od jego brzmienia, charakteru i natężenia zależy nasz subiektywny odbiór danego miejsca, a także to, czy w tym miejscu czujemy się komfortowo czy raczej podirytowani.
Z końcem listopada podjęliśmy rozmowę na temat dźwięku z doktorem Robertem Losiakiem z Pracowni Audiosfery Uniwersytetu Wrocławskiego, Jakubem Orzęckim – inicjatorem projektu Polish Soundscapes oraz Alanem Grinde, koordynatorem projektów dźwiękowych w naszej fundacji. Rozmawialiśmy o potrzebie świadomego udziału w warstwie akustycznej naszego świat i właśnie z tej myśli pana Roberta zaczerpnęliśmy tytuł #10 podcastu: “Jesteśmy instrumentem w dźwiękowej orkiestrze świata”. Często przywoływany jest Raymond Murray Schafer, badacz pejzażu dźwiękowego, prekursor nowoczesnego sposobu myślenia o dźwięku.
Innym wątkiem rozmowy była turystyka dźwiękowa – forma turystyki pomagającej poznać dane lokalizacje poprzez pryzmat akustyczny (a nie wizualny). Jest też dobrą formą dla osób z różnymi niepełnosprawnościami (np. ruchowymi czy związanymi ze wzrokiem), aby zwiększać ich uczestnictwo w turystyce i poznawaniu kraju.
Nasza rozmowa toczy się w również obszarze biologicznym – ekologia dźwięku – w tym wpływu dźwięku na otoczenie organizmów żywych. Podkreślmy wagę, jaką w tej dziedzinie ma edukacja społeczna, w szczególności edukacja ekologiczna. Czy wypada tak nonszalancko zachowywać się współczesnemu świadomemu człowiekowi? Z wywiadu dowiecie się też, co to jest field recording, soundscape, soundwalk, tkanka akustyczna i dlaczego warto archiwizować otaczające nas dziedzictwo akustyczne.