Przy ul. Legnickiej na tyłach Muzeum Współczesnego Wrocław stanęła pięciometrowa, ważąca blisko pięć ton rzeźba-maszyna „Zjadacz kurzu” Kuby Bąkowskiego. Instalacja z 2017 roku jest częścią wystawy „Nowa normatywność”, przygotowanej przez MWW z okazji 50. rocznicy Sympozjum Plastycznego Wrocław ’70.
Wystawa, której otwarcie zaplanowano na 13 sierpnia, jest próbą kuratorsko-badawczej interwencji w historię sympozjum. Z jednej strony ukazane zostaną materiały źródłowe systematyzujące przebieg i efekty spotkania. Z drugiej strony kluczowe dla wystawy jest wejście w dialog z wydarzeniami z 1970 r. nieograniczający się jedynie do perspektywy historycznej. Dlatego w wystawie weźmie udział blisko 80 artystów – uczestników sympozjum oraz twórców młodszego pokolenia, wśród nich Kuba Bąkowski – autor „Zjadacza kurzu”.
„Zjadacz kurzu” to rzeźba miejska, która łączy pozornie odległe obszary inżynierii przemysłowej i sztuki postfuturystycznej ze zorientowaną proekologicznie praktyką artystyczną i edukacyjną. Jest ona wynikiem zamiany urządzenia wykorzystywanego do oczyszczania powietrza w procesach przemysłowych w monumentalne dzieło sztuki przeznaczone do prezentacji w otwartych przestrzeniach miejskich.
Rzeźba-maszyna, zachowując charakter urządzenia przemysłowego rozszerza jego funkcjonalność o nową możliwość – „Zjadacz Kurzu” oczyszcza powietrze miasta pochłaniając cząstki PM10 i PM2,5 odpowiedzialne za szkodliwość miejskiego smogu. Jest to możliwe za sprawą wykorzystania zaawansowanych filtrów przemysłowych oraz filtru HEPA pochodzącego z programu badawczego jednej z polskich wyższych uczelni technicznych.
Poza funkcją pochłaniania miejskiego smogu instalacja pełni funkcję nietypowej stacji monitorowania jakości powietrza miejskiego. „Zjadacz” sprawdza jakość powietrza wchłanianego oraz jakość powietrza, które zostało przez niego oczyszczone. Wyniki pomiarów publikowane są na bieżąco na stronie internetowej http://zjadaczkurzu.org/.
Praca z kolekcji Fundacji Nowa Przestrzeń Sztuki będzie filtrować wrocławskie powietrze przez cały czas trwania wystawy „Nowa normatywność”, czyli do 14 grudnia 2020.
Zdjęcia: Kuba Bąkowski