Tetris na zaspokojenie pragnień

Jeśli różne pragnienia, których nie możesz teraz zaspokoić, toczą twoje życie – spróbuj zagrać w… Tetris. Ta komputerowa gra może zmniejszyć ochotę na pączka, czekoladę, papierosa, a być może nawet seks – tak przynajmniej wynika z nowych badań opublikowanych na łamach magazynu Appetite.

“Wiadomo, że łaknienie i inne pragnienia są związane z zażywaniem narkotyków, jak i również z wczesnymi stadiami programów do utraty wagi”, mówi Jackie Andrade – psycholog z Plymouth University’s Cognition Institute w Wielkiej Brytanii. “Zatem czynią one życie bardziej skomplikowanym”.

Podobne zdanie ma psycholog David Kavanagh z Queensland University of Technology w Brisbane (Australia), stwierdzając po prostu: “nie jest miło kiedy masz pragnienie, którego nie możesz zaspokoić”.

“To świetne kiedy masz ochotę coś zjeść czy kochać się i możesz to zrobić właśnie w danym momencie. Jednakże jest to istna tortura kiedy to jest niemożliwe. Zatem próbując ludziom pomóc mówimy wprost – spróbuj to otępić i daj pragnieniom nieco czasu. Pomoże to nie tylko utrzymać kontrolę nad sobą, ale z pewnością da poczucie lepszego samopoczucia potem”.

Badacze z Plymouth prowadzeni przez Jessicę Skorkę-Brown przetestowali efekty gry Tetris na ludziach, którzy donosili o swoich “naturalnych” pragnieniach różnego rodzaju i o różnym poziomie nasilenia. Badanie przebiegało w przeciwieństwie do celowo wygenerowanych przez lekarzy łaknień – na przykład czekolady.

Jedna grupa badanych grała w Tetis, druga natomiast czekała aż program komputerowy się załaduje i… nigdy się tego nie doczekała. Po pewnej chwili uczestnicy poproszeni byli o ponowne ocenienie poziomu ich łaknienia. Okazało się, że gracze w Tetrisa wykazali średnio mniejsze poczucie niezaspokojonego pragnienia o 24%, w porównaniu do osób, które bezskutecznie czekały na wgranie się programu.

Opierając się na słowach Skorki-Brown oraz opinii jej kolegów, powodem zmniejszonego łaknienia jest fakt, iż Tetris jest szybko poruszającą się grą video, która wymaga zwracania uwagi na kształty, pozycję czy kolory. Powoduje to, że rozpraszamy tę część naszego mózgu, która odpowiedzialna jest za produkowanie obrazów rzeczy, których pragniemy w danym momencie. Ten aspekt gry może przetestować w zasadzie każdy z nas indywidualnie.

“Kiedy będziesz następny raz grać w Tetris wizualizuj twarz swojego przyjaciela”, podpowiada Andrade. “Jest to stosunkowo proste i nie będzie miało negatywnego wpływu na przyjemność z samej gry”.

“Pamiętajmy, że pragnienie koliduje z naszymi innymi zadaniami – przechwytuje naszą uwagę i możliwość skupienia się na innych rzeczach w tym czasie”, dodaje Kavanagh.

“Dzieje się tak z powodu, że mamy ograniczone możliwości naszego mózgu, aby utrzymywać uwagę nad różnymi rzeczami i jeszcze nad nimi pracować”. Myśląc na przykład o piramidzie i przesuwaniu jej w wyimaginowanej scenerii, wymaga to od nas utrzymania wizji kształtu, otoczenia oraz skupienia się na wymyślonej pracy w przesuwaniu obiektu oraz tego jak on wygląda poruszając się.

“Zatem zadaniem nowych badań jest odwrócenie tej zasady”, kontynuuje Kavanagh. “Skoro łaknienie może zakłócić nam inne zadania, to czy inne zadania mogą zakłócić nasze pragnienie? Jeśli pragnienie jest połączone z wyobrażeniami i obrazami, to co z wprowadzeniem podobnego zadania, który również zajmie wspomnianą, ograniczoną przestrzeń poznawczą? Do tego właśnie jest ta gra”.

Gra ta ma również inną, bardzo oczywistą, ale również bardzo przydatną właściwość, szczególnie przydatną dla osób nie mogących w danym momencie zrealizować swoich pragnień ? jest po prostu zabawna. Andrade twierdzi, że z łatwością wyciągniemy z niej coś więcej, aniżeli próbując wypchnąć wizję ciastka wizją poruszającej się piramidy.

Kavanagh podkreślił również znaczenie testowania technologii, które nie były specjalistycznie przygotowane w laboratorium, tak jak miało to miejsce w dotychczasowych badaniach. “Ważnym jest, że nasze naturalnie występujące pragnienia można odłożyć poprzez coś łatwo dostępnego, ale również działającego”, mówi na koniec naukowiec.

Wiele razy się słyszało, że jeśli myślisz o czymś czego w danym momencie nie możesz to.. pomyśl o czymś innym. Naukowcy obecnie proponują zajęcie mózgu konkretną formą gry komputerowej. Pamiętajmy jednak, aby w gąszczu różnych niezaspokojonych pragnień nie utknąć z cyfrowej zabawie na zbyt długo. Niech chwilowa zabawa stworzy miejsce na kreatywne idee, które nie tylko w lepszy sposób pomogą nam osiągać rzeczy, które są dla nas ważne, ale również pomoże nam świadomie utrzymywać kontrolę nad swoim życiem.

Wesprzyj nasze działania w zakresie przeciwdziałania zanieczyszczeniu hałasem. Podaruj 1,5% podatku.

Wypełnij PIT przez internet i przekaż 1,5% podatku
blank

Alan Grinde

Społecznik od ponad 30 lat. Założyciel fundacji ORION Organizacja Społeczna oraz Fundacji Techya. Edukator z zakresu hałasu, praw człowieka, przemocy i zdrowia publicznego. Specjalista w zakresie nowych technologii, sztucznej inteligencji oraz projektowania graficznego. Inicjator kampanii "Niewidzialna ręka przemocy" oraz "Wiele hałasu o hałas".
blank
ORION Organizacja Społeczna
Instytut Ekologii Akustycznej
ul. Hoża 86 lok. 410
00-682 Warszawa
Email: instytut@yahoo.com
KRS: 0000499971
NIP: 7123285593
REGON: 061657570
Konto. Nest Bank:
92 2530 0008 2041 1071 3655 0001
Wszystkie treści publikowane w serwisie są udostępniane na licencji Creative Commons: uznanie autorstwa - użycie niekomercyjne - bez utworów zależnych 4.0 Polska (CC BY-NC-ND 4.0 PL), o ile nie jest to stwierdzone inaczej.